Cross-over of niet?
Qua segmentering kun je de DS 4 zien als hatchback. De auto staat op hetzelfde onderstel als de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra. Qua uiterlijk vaart de 4 een geheel eigen koers, zo lijkt de auto meer cross-over dan hatchback. Zeker als je de Cross bestelt, die door de toevoeging van skid plates en kunststof carrosseriedelen avontuurlijk overkomt. Daarnaast is er ook een Performance Line, die juist sportieve accenten aan het ontwerp toevoegt. Niet geheel in lijn met de filosofie van het merk, wel belangrijk gezien de populariteit van AMG-lines en M-sportpakketten bij de concurrentie. Voor onze neus staat echter een 'gewone' DS 4, maar dan wel uitgevoerd in het hoogste uitrustingsniveau Rivoli. Laat dit nu weer een Italiaanse gemeente zijn en de verwarring is compleet. Dit was toch een Franse premium bak? Hoe dan ook, de auto die is gecreëerd mag er zijn: er staat een fraai gestileerde en opvallende verschijning voor ons, die in alles laat blijken bijzonder te zijn.
Als we naar de auto toelopen, vouwen de handvatten al naar buiten en brandt de bijzondere lichtsignatuur aan voor- en achterzijde. Het Cristal Pearl oogt bij elke lichtinval anders en het zwarte dak met chromen accenten zorgen voor contrast. De lange neus met kenmerkende grille maken het een krachtig ontwerp, net als de sterk aflopende C-stijl. Dit is met recht een aandachtstrekker en dat merk je goed als je met de auto onderweg gaat.