Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

- 17 oktober 2016

Sneller dan gedacht

Zoals het een echte GT betaamt, is de auto een heerlijke reisgezel. Standaard is de auto voorzien van een zestraps automaat: de EAT6. Een erg fijne transmissie, want zowel bij rustig versnellen als bij een forsere acceleratie weet de automaat je moeiteloos door de verzetten heen te helpen. Ten opzichte van een automaat met dubbele koppeling krijg je natuurlijk net iets meer mee van de schakelmomenten, maar de auto houdt niet storend in bij het overschakelen en is snel bij de leest. Je kunt bovendien zelf gaan schakelen door de flippers aan het stuur. Helaas voegen die flippers niet heel veel toe aan de beleving, want de reactie op het schakelcommando duurt te lang. Bovendien zitten de flippers vast aan de stuurkolom en bewegen ze niet mee met het stuurwiel.

Het onderstel is speciaal aangepast voor de GT. Zo is de voorwielophanging versterkt en zijn de schokdempers anders afgesteld. En dat merk je goed, want ten opzichte van een gewone 308 voelt de auto minder week aan en is hij communicatiever. De besturing wordt bekrachtigd door een snelheidsafhankelijke elektronische stuurbekrachtiging en daarmee moet de auto zich nog beter naar de hand van de bestuurder zetten. De besturing is nog steeds niet heel direct en wellicht zelfs een beetje vaag rond de middenstand, maar je krijgt ten opzichte van de gewone 308 veel meer feedback.
De motor is het juweeltje van de 308 GT. Met zijn 180 paardenkrachten en 400 Nm koppel is hij ronduit vlot.
Doordat de automaat niet op hetzelfde niveau staat als bijvoorbeeld een DSG en de motor vooral onderin de toeren wat koppel mist, waardoor hij wat aarzelend begint aan de 0-100 km/h sprint, is de auto bijna een seconde langzamer dan een Volkswagen Golf GTD, maar in de praktijk lijkt dat verschil veel minder groot.

180 pk
400 Nm
220 km/h
8,4 s
7,2 (4) l/100km
105 g/km
E
22%
€ 36.010
€ 38.300
€ 702 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Volkswagen e-Golf

  • Lexus CT 200h Luxury Line

  • Opel Astra 1.6 CDTi Innovation

  • Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT Super

  • Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat

  • BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline