Sneller dan gedacht
Zoals het een echte GT betaamt, is de auto een heerlijke reisgezel. Standaard is de auto voorzien van een zestraps automaat: de EAT6. Een erg fijne transmissie, want zowel bij rustig versnellen als bij een forsere acceleratie weet de automaat je moeiteloos door de verzetten heen te helpen. Ten opzichte van een automaat met dubbele koppeling krijg je natuurlijk net iets meer mee van de schakelmomenten, maar de auto houdt niet storend in bij het overschakelen en is snel bij de leest. Je kunt bovendien zelf gaan schakelen door de flippers aan het stuur. Helaas voegen die flippers niet heel veel toe aan de beleving, want de reactie op het schakelcommando duurt te lang. Bovendien zitten de flippers vast aan de stuurkolom en bewegen ze niet mee met het stuurwiel.
Het onderstel is speciaal aangepast voor de GT. Zo is de voorwielophanging versterkt en zijn de schokdempers anders afgesteld. En dat merk je goed, want ten opzichte van een gewone 308 voelt de auto minder week aan en is hij communicatiever. De besturing wordt bekrachtigd door een snelheidsafhankelijke elektronische stuurbekrachtiging en daarmee moet de auto zich nog beter naar de hand van de bestuurder zetten. De besturing is nog steeds niet heel direct en wellicht zelfs een beetje vaag rond de middenstand, maar je krijgt ten opzichte van de gewone 308 veel meer feedback.
De motor is het juweeltje van de 308 GT. Met zijn 180 paardenkrachten en 400 Nm koppel is hij ronduit vlot.
Doordat de automaat niet op hetzelfde niveau staat als bijvoorbeeld een DSG en de motor vooral onderin de toeren wat koppel mist, waardoor hij wat aarzelend begint aan de 0-100 km/h sprint, is de auto bijna een seconde langzamer dan een Volkswagen Golf GTD, maar in de praktijk lijkt dat verschil veel minder groot.
Volvo V40 T3 Nordic+
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Volkswagen e-Golf
Lexus CT 200h Luxury Line
Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT Super
Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat
BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline