Franse verwennerij
Als zakelijke rijder had je het met de Peugeot 308 toch maar goed voor elkaar. Met een prettige 120 pk dieselmotor, een lage fiscale waarde en slechts veertien procent bijtelling was je de koning te rijk. Maar daar moest je wel wat offers voor maken, want qua samenstelling van de auto had je niet veel keuze; zaken als full-led koplampen en keyless entry gingen aan leaserijdend Nederland voorbij.
Van die beperkingen zijn we inmiddels verlost en zeker vanaf 2017 is de verwachting dat de zakelijke rijder weer echt op het gevoel af gaat en geen genoegen neemt met iets minder rijplezier of comfort om een paar euro's per maand te besparen. Dit biedt perspectief voor auto's met dikkere motoren, zoals de 308 GT voorzien van een dieselmotor. Met 180 pk is het de dikste dieseluitvoering die je kunt kiezen en hij is standaard al behoorlijk uitgebreid uitgerust. Wij namen de auto mee op een road trip naar zijn thuisland, om te ontdekken in hoeverre de GT zijn naam waarmaakt.
Volvo V40 T3 Nordic+
Nissan LEAF 40 kWh Tekna
Volkswagen e-Golf
Lexus CT 200h Luxury Line
Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDm TCT Super
Toyota Prius 1.8 Hybrid Executive Automaat
BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive
Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium
Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure
2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line
2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270
2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive
2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active
2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première
2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active
2010 - Peugeot 308 GTI
2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline