Vooroordeel doorbroken
Laat je veel vermogen los op de voorwielen, dan gaat dat prima op rechte stukken, maar begint er vaak een probleem te ontstaan in bochten. Niet alleen glijdt de auto sneller over zijn voorwielen naar de buitenkant van de bocht, ook bij het uitaccelereren vanuit een bocht zwabbert de neus alle kanten op. Zo niet bij de Fiesta ST. Geef vol gas, zelfs als je een krappe bocht uitkomt en hij spurt er vandoor zonder gripverlies en zonder een klapperend stuurwiel. Dat de stuurinrichting elektrisch bekrachtigd is merk je aan niets. Je voelt wat je wilt voelen - dus wat er onder de wielen gebeurt - en nooit is een vaag moment in de besturing te ontdekken. Direct vanuit de middenstand volgen de voorwielen de commando's met precisie op en kun je dankzij het perfect uitgebalanceerde onderstel de auto ontzettend hard de bocht door sturen. Dit onderstel houdt zich qua stevigheid in het midden tussen een Punto Abarth - die wel erg hard geveerd is - en een normale Fiesta. Vooral op klinkerwegen is het verre van comfortabel, maar rij je op een gemiddelde snelweg dan worden kleine oneffenheden prima glad gestreken.

Volkswagen Polo GTI 1.4 TSI DSG

Abarth Punto Evo 1.4 T-Jet 16v EsseEsse

Peugeot 208 GTi 1.6 THP

Opel Corsa OPC Nürburgring Edition

Citroën DS3 PureTech 110 S&S Inès de la Fressange

MINI Cooper D 1.6 16V Chili

Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line

Citroën DS3 Racing

Alfa Romeo MiTo TwinAir Distinctive

DS 3 PureTech 130 S&S So Chic

2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura


