Levendige turbomotor
Renault levert de Mégane Coupé-Cabriolet vooralsnog met vier benzinemotoren en één diesel. Wij namen de moderne 1.4 TCe - wat staat voor Turbo Control Efficiency - mee welke met een vermogen van 130pk precies tussen de ongeblazen 1.6 en 2.0 valt. Wel is dit de snelste van de drie, met dank aan het hoge koppel van 190Nm. Daarnaast is de sterkere 2.0 slechts met sequentiële automaat leverbaar wat zich weerspiegelt in de prestaties. De compacte TCe motor karakteriseert zich als een zeer soepel en aangenaam blok. Het blokje is gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen en deze kent relatief korte overbrengingsverhoudingen. Daarmee is het makkelijker om het compacte turboblok bij de les te houden. Onder normale rijomstandigheden rijd je door de afstemmingen in principe altijd boven de 2.000 toeren en wordt het turbogat, dat zich onder deze grens bevindt, vermeden. Het resultaat is een levendig aanvoelende motor die de Mégane goed van zijn plek weet te krijgen. Daarnaast is er altijd voldoende trekkracht voorhanden doordat vanaf 2.000 toeren het volledige koppel ter beschikking staat. Keerzijde van deze afstemming is dat het blokje bij hogere snelheden relatief veel toeren draait en hoorbaar aanwezig is. In de zesde versnelling draait de motor bij 100km/h net geen 3.000 toeren, bij 120km/h is dit al 3.400 toeren. Dit werkt zich ook negatief uit op het brandstofverbruik. Wij behaalden een gemiddelde van 8,2 liter per 100 kilometer en dat is best mager voor een dergelijk blok.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane RS
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège