Wetten herschreven
Waar eerder de stelregel gehanteerd kon worden dat meer dan 200 pk in combinatie met enkel voorwielaandrijving onbegonnen werk was, is tegenwoordig al diverse malen bewezen dat dit niet meer zo hoeft te zijn. De Mégane bevestigt dat deze wet herschreven is. Zelfs het vervelende torque steering blijft tot een minimum beperkt. Uiteraard dienen de omstandigheden wel optimaal te zijn om het vermogen volledig te kunnen benutten. Zo niet, dan wordt het wel snel minder. In de paar regenachtige testdagen moesten we er echt goed om denken dat de grenzen ineens een stuk dichterbij lagen. Het mooie is dat het potentieel van de rappe Fransoos op vrijwel elk moment geraadpleegd kan worden. Enkel in het eerste toerengebied boven het stationaire toerental ligt nog een klein gat in het vermogen dat je echt goed bemerkt, mocht je toch altijd het maximale willen hebben dan ga je weer als de brandweer door enkel een verzetje (of twee) terug te schakelen. Overigens is het grappig om te zien dat de Renault Sport Monitor met zijn schakeladviezen aangeeft dat bijvoorbeeld de vierde versnelling de optimale is op de snelweg. Af en toe is zoiets tegendraads in groene tijden wel aangenaam.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège