Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

Harold Rolloos - 10 oktober 2009

De C van comfort

Een turbomotor met 200 pk onder de kap. We wrijven eens flink in de handen met die gegevens in het achterhoofd. Hoogste tijd om de sleutel om te draaien en te gaan rijden. Het in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel pakt prettig beet. De dikke A-stijlen voorin nemen aardig wat zicht weg. Ook het zicht naar achteren is matig door de kleine zijruitjes. De grote buitenspiegels helpen gelukkig een handje. Al snel ontpopt de Delta zich tot een zeer comfortabele reisgenoot, iets wat we op voorhand niet zozeer van de Italiaan hadden gedacht. Immers, een turbomotor met 200 pk aan boord kweekt de nodige verwachtingen. De krachtbron maakt de Delta snel, maar van sportiviteit is geen sprake. Je kunt hem eerder koppelkoning noemen. Die 320 Nm meter zijn namelijk al beschikbaar vanaf 2.000 toeren per minuut. Opvallend is hoe stil de motor blijft, ook op hoge snelheid.

Lancia levert de 1.8 Di TurboJet alleen in combinatie met een zestraps automaat. Een goede match als je van comfort uitgaat. De automaat doet het trouwens helemaal niet slecht. Hij schakelt vloeiend over naar het volgende verzet en maakt gebruik van het koppel. Wil je echter snel accelereren en trap je het gas in, dan is het schakelen wel voelbaar. Via de aanwezige flippers achter het stuur kun je ook zelf het werk doen, maar het maakt de automaat wel erg traag. Ondanks de aanwezige automaat krijgt de Delta toch een groen C-label mee. Lancia belooft een gemiddeld verbruik van 7.8 liter op honderd kilometer. Na onze testperiode kwamen wij uit op 8.9 liter.

Zoals we eerder schreven draait het bij de Delta om comfort. Het onderstel is daar helemaal op ingericht en tijdens het rijden worden oneffenheden in de weg feilloos weggewerkt. In de bochten helt de Lancia wel enigszins over, maar je hebt nimmer het idee dat de koets snel uit koers raakt. De besturing is erg licht, dat is vooral goed te merken bij het keren of inparkeren van de auto. Voor je gevoel draai je het stuur veel verder om dan nodig. Als je de Delta hebt geparkeerd en je zet de automaat in de P-stand, dan blijven de parkeersensoren nog piepen, heel irritant. Een noemenswaardig pluspunt is de knipperlichtfunctie. Tijdens het inhalen raak je de stengel kort aan en de aanwijzer knippert vijf keer, meer dan voldoende om medeweggebruikers te attenderen dat je van rijstrook gaat wisselen.

200 pk
320 Nm
230 km/h
7,4 s
8,9 (7.8) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 38.800
€ 711 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Seat Leon Cupra R

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volvo V40 D2 Summum

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • Lexus CT 200h

  • 2008 - Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento