Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro

Harold Rolloos - 10 oktober 2009

Exclusief

Je vindt 'm mooi of je vindt 'm lelijk. Er lijkt geen tussenweg te bestaan. Tijdens het rijden gaan er duimpjes omhoog, maar wordt er soms ook afkeurend gekeken. Is het jaloezie? Of zouden voorbijgangers de Delta echt lelijk vinden? Wat er ook gezegd wordt, wie voor deze Lancia kiest hoeft geen anonimiteit te verwachten. De Delta is spraakmakend met zijn typische en bovenal herkenbare Lancia-neus, waar de LED-dagrijverlichting als eerste opvalt. Maar er is meer wat deze Italiaan tot zo'n fraaie verschijning maakt. Het valt moeilijk te omschrijven, het is gewoon een gevoel. De optionele 18 inch lichtmetalen wielen doen nog een schepje bovenop die exclusiviteit.

Eerder reden wij de Delta al met 1.6 diesel, nu hebben we topuitvoering meegenomen: de 1.8 Di TurboJet met 200 pk en sportronic-automaat. Deze imposante Italiaan kost rond de 38.000 euro en is van zo'n beetje alle luxe voorzien met onder meer een fraai navigatiesysteem, leer/alcantara-bekleding, climate control, heerlijk panoramisch schuifdak waarvan het voorste gedeelte aardig ver open kan en parkeersensoren rondom.

Een andere optie die de Delta schitterend doet ogen is bi-colore, in het geval van onze testauto is dat Perla Nadir. Het is champagne, maar door de lichtval lijkt het soms net alsof de Lancia als een kameleon van kleur verandert. Alle beschikbare kleuren hebben een Italiaanse aanduiding, om het geheel een nog meer 'personalità esclusivo' te geven. Een prettig aspect van de Delta is dat de auto erg chique en prijzig oogt, maar dat je 'm al vanaf iets meer dan 24 mille voor je deur hebt staan met een 1.4 turbomotor aan boord. Eén ding is wel zeker, de Delta laat de concurrentie op basis van het uiterlijk al ver achter zich. Dat betekent natuurlijk nog niet dat de strijd dan al gestreden is, want er is meer dan schoonheid van buiten.

200 pk
320 Nm
230 km/h
7,4 s
8,9 (7.8) l/100km
185 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 38.800
€ 711 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Mazda 3 MPS

  • Peugeot 308 XT 2.0-16V HDiF

  • Volkswagen Golf GTD DSG

  • Seat Leon Cupra R

  • MINI Countryman Cooper D Chili

  • Volvo V40 D2 Summum

  • Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic

  • Alfa Romeo Giulietta QV 1.750 TBi

  • Lexus CT 200h

  • 2008 - Lancia Delta 1.6 16V MultiJet Argento