Exclusief
Je vindt 'm mooi of je vindt 'm lelijk. Er lijkt geen tussenweg te bestaan. Tijdens het rijden gaan er duimpjes omhoog, maar wordt er soms ook afkeurend gekeken. Is het jaloezie? Of zouden voorbijgangers de Delta echt lelijk vinden? Wat er ook gezegd wordt, wie voor deze Lancia kiest hoeft geen anonimiteit te verwachten. De Delta is spraakmakend met zijn typische en bovenal herkenbare Lancia-neus, waar de LED-dagrijverlichting als eerste opvalt. Maar er is meer wat deze Italiaan tot zo'n fraaie verschijning maakt. Het valt moeilijk te omschrijven, het is gewoon een gevoel. De optionele 18 inch lichtmetalen wielen doen nog een schepje bovenop die exclusiviteit.
Eerder reden wij de Delta al met 1.6 diesel, nu hebben we topuitvoering meegenomen: de 1.8 Di TurboJet met 200 pk en sportronic-automaat. Deze imposante Italiaan kost rond de 38.000 euro en is van zo'n beetje alle luxe voorzien met onder meer een fraai navigatiesysteem, leer/alcantara-bekleding, climate control, heerlijk panoramisch schuifdak waarvan het voorste gedeelte aardig ver open kan en parkeersensoren rondom.
Een andere optie die de Delta schitterend doet ogen is bi-colore, in het geval van onze testauto is dat Perla Nadir. Het is champagne, maar door de lichtval lijkt het soms net alsof de Lancia als een kameleon van kleur verandert. Alle beschikbare kleuren hebben een Italiaanse aanduiding, om het geheel een nog meer 'personalità esclusivo' te geven. Een prettig aspect van de Delta is dat de auto erg chique en prijzig oogt, maar dat je 'm al vanaf iets meer dan 24 mille voor je deur hebt staan met een 1.4 turbomotor aan boord. Eén ding is wel zeker, de Delta laat de concurrentie op basis van het uiterlijk al ver achter zich. Dat betekent natuurlijk nog niet dat de strijd dan al gestreden is, want er is meer dan schoonheid van buiten.