Audi A6 3.0 TFSI quattro Pro Line

Michel van Breugel - 6 mei 2009

TFSI zonder Turbo

Zoals gezegd is de belangrijkste wijziging bij de facelift het motorenpallet. De grote blikvanger van het nieuwe motorengamma is toch wel de gloednieuwe 3.0 V6 TFSI, de 3.2 V6 zal hierdoor het veld ruimen. De aanvulling “T” staat normaal voor Turbo, maar niet bij deze motor. De ingenieurs uit Ingolstadt monteren op deze drieliter een mechanische compressor. Het monteren van een compressor levert volgens de geleerden meer voordelen op dan een uitlaatgassenturbo. De 3.0 TFSI levert hierdoor meer vermogen dan de 3.2 liter, zo is bij 2.500 toeren per minuut al het maximale koppel van 420 Nm beschikbaar en dat zorgt voor meer elasticiteit dan bij de “oude” zescilinder. In dit testexemplaar is een automatische zesversnellingsbak gemonteerd die prima combineert met de nieuwe krachtbron. Het gevoelloos wisselen van de verzetten past prima bij het rustige karakter van de motor. De respons van het gaspedaal vangt de automaat goed op, zo schakelt de bak bij half gas een verzet terug om aan de vraag te voldoen. Bij flinke acceleraties laat de bak de TFSI flink in de toeren klimmen, en genereert daarbij een fantastisch geluid dat eigenlijk iedere zescilinder zou moeten afgeven. De 290pk sterke 3-liter snelt hierdoor vanuit stilstand in 5,9 seconden naar de 100 km/h.

Eenmaal op weg in de A6 valt op dat de besturing snelheidsafhankelijk is. Bij lage snelheden is het stuurwiel kinderlijk eenvoudig rond te draaien. Naar onze mening wel erg licht waardoor feedback de missende factor is. Ook bij het inparkeren zou je het gevoel met de wielen willen behouden. Op snelheid voelt de besturing zwaar genoeg om directheid uit de voortrein waar te nemen. Tijdens bochtenwerk is het gevoel van wat de wielen doen prima. Het is een fijne rijdersauto die niet snel van de wijs te brengen is, helemaal niet door de toevoeging van het quattro-systeem. Het gevaar ligt door dit systeem snel op de loer gezien het feit dat er zo hard door een bocht gereden kan worden dat je je afvraagt wanneer de A6 zich gewonnen geeft. Als het fout zou gaan moet het wel gigantisch fout gaan.

Op hoge snelheden valt op dat het binnenin de Audi opvallend stil blijft. De motor laat nauwelijks van zich horen en de – optionele – luchtvering lijkt alles te dempen wat hij tegenkomt. De bestuurder kan kiezen voor een comfortabele of sportieve demping met een druk op de knop. Optisch is inderdaad te zien dat de auto hoger of lager ligt in deze standen. Tijdens het rijden valt vooral de comfortabele stand op, deze is stukken beter als het standaard onderstel te bieden heeft. We kunnen ineens sneller over verkeersdrempels rijden zonder er daadwerkelijk last van te hebben. Ook oneffenheden lijken definitief weg te worden gefilterd. Een dure, maar zeer waardevolle aanvulling voor de A6.

290 pk
420 Nm
250 km/h
5,9 s
12,5 (9.4) l/100km
219 g/km
G
22%
€ 43.290
€ 97.753
€ 1.792 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio

  • BMW 5 Serie 525i High Executive

  • Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • Mercedes-Benz 500E

  • Lexus GS 450h Executive

  • Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1

  • Honda Legend 3.5 V6

  • 2019 - Audi A6 Avant 40 TDI S tronic Sport

  • 2015 - Audi A6 2.0 TDI Ultra S Tronic S Edition

  • 2012 - Audi S6 Avant 4.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI 204 pk Pro Line Plus

  • 2012 - Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus

  • 2011 - Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2011 - Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +

  • 2007 - Audi A6 Allroad 3.0 TDI quattro Pro Line

  • 2006 - Audi A6 2.4 MT Proline