Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

- 12 december 2013

Plezierige rijeigenschappen

Door dat ongemak zou je bijna vergeten dat de 308 dankzij z'n lagere gewicht best een plezierige auto is om te rijden. De Fransman stuurt lichtvoetig en doordat 'ie dichter tegen het asfalt ligt, hangt 'ie in bochten nauwelijks meer op één oor. Daarbij is de stuurbekrachtiging precies goed - niet te licht, niet te zwaar - en laat de 308 zich door de directe reactie van de voorwielen mooi precies plaatsen. Heel communicatief is het allemaal niet, maar dat komt het lange-afstands-comfort weer ten goede. Ook het onderstel is vrij comfortabel, maar de Franse zweverigheid van weleer is er inmiddels wel af. Wat verder opvalt, is dat de adaptieve cruise control de controle relatief snel uit handen geeft en daarmee (met name in druk verkeer) eerder afbreuk doet dan bijdraagt aan het rijcomfort. Opletten geblazen dus.

Peugeot levert de 308 met een breed scala aan benzine- en dieselmotoren. Met name de 1.6 e-HDi, die vanaf begin 2014 wordt geleverd, zal vanwege z'n 14% bijtelling op veel (zakelijke) belangstelling kunnen rekenen. Wij reden de 308 met de lichtste van de twee 1.6 THP's (met 125 pk; er is ook nog een variant met 155 pk) en die motor past prima bij de 308. Het blok is voldoende krachtig, maar vooral z'n souplesse en stille loop maken indruk. De THP pakt al vanaf lage toeren soepel op, waardoor je lekker schakellui kunt rijden. Da's geen straf, want de zesbak schakelt best een beetje stroef. Het beloofde verbruik van bijna 1 op 18 wordt - zoals wel vaker - niet gehaald, maar met een bereik van 16 kilometer op een liter benzine valt de 308 nog steeds geen overmatige dranklust te verwijten.

125 pk
200 Nm
203 km/h
10,4 s

Error loading images. One or more images were not found.