Enjoy the silence
Een andere eigenschap waar de Sportback in uitblinkt is de stilte aan boord. De geluidswaarneming in het interieur benadert voor je gevoel het niveau van een prestigieuze A6 of A8. Dat ligt enerzijds aan een uitgekiende geluidsisolatie, maar ook aan de geringe geluidsproductie van de 1.4 TFSI benzinemotor. Na het starten kun je alleen aan de toerenteller aflezen dat de motor stationair draait. Ook tijdens acceleraties blijft de geluidsproductie aangenaam laag. De door ons gereden 1.4 TFSI is de huidige instapper met 122pk en 200Nm. Een trede hoger vind je hetzelfde blok uitgerust met Cilinder-On-Demand technologie. Het vermogen ligt dan op 140pk en 250Nm. In de praktijk rijst op geen enkel moment het verlangen naar de sterkere versie. De prestatiecijfers op papier zijn niet indrukwekkend, maar door de prettige vermogensopbouw ben je met de instapper voldoende goed bedeeld. Al bij lage toerentallen pakt de kleine motor enthousiast op. Het maximale koppel bereikt de 1.4 TFSI bij 1.400tpm. Vloer je bij 2.000tpm het gaspedaal, dan ervaar je dat de 1.4 TFSI voldoende punch in huis heeft om goed van zijn plek te komen. Trek je door, dan merk je dat het bij 6.000tpm schluss ist. De vroege redline is een typische eigenschap van turbomotoren. Optioneel kun je de 1.4 TFSI koppelen aan een prijzige S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. Dat vinkje kun je op de optielijst gerust achterwege laten, de zesbak schakelt met korte slagen soepel en trefzeker.
Error loading images. One or more images were not found.