BMW 1 Serie 116i Urban Line

Arnold van Schepen - 7 september 2011

Een echte BMW

Freude am fahren is een groot goed voor het merk en de eigenaren. Hoewel er een voorwielaangedreven BMW in de pijpleiding zit, is de nieuwe 1 Serie op de vertrouwde BMW-leest geschoeid. De motor, versnellingsbak en aandrijving zitten op de plek waar ze volgens puristen behoren. Een logisch gevolg hiervan is dat de cardantunnel de nodige interieurruimte opslokt. Bij het vorige model resulteerde dit in negatieve kritieken, de achterbank werd een soort van strafbank. BMW heeft veel moeite gedaan om in de nieuweling meer ruimte voor de achterpassagiers te creëren, maar is daarin niet helemaal geslaagd. De middelste inzittende is nog altijd de pineut. De beenruimte achter de voorstoelen is weliswaar met ruim twee centimeter toegenomen, maar in absolute zin blijft er weinig praktische beenruimte over wanneer de bestuurder langer dan 1,80 meter is. Potentiële kopers met kinderen die de puberleeftijd naderen en die vaak met het hele gezin op stap gaan moeten een inschikkelijke huishouding hebben. Ook op de bestuurdersplek worden offers gebracht aan het rijplezier; de instap is laag en na het dichttrekken van het portier zit je diep en knus naast de hoge cardantunnel. Gelukkig vergeet je de praktische beperkingen snel, want het is meteen duidelijk dat dit een rijdersauto is.

136 pk
220 Nm
210 km/h
8,5 s

Error loading images. One or more images were not found.