Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde

Harold Rolloos - 6 augustus 2011

Meer dan een ander neusje

Een facelift betekent tegenwoordig niet alleen meer een ander neusje, maar ook onderhuids de nodige wijzigingen. De C-Klasse waarmee wij onderweg zijn is de 180 CGI met de 7G-Tronic, die tot voor kort in dit model alleen leverbaar was bij zescilinders en AMG-modellen. Mercedes-Benz neemt hiermee dus definitief afscheid van de vijftraps automaat. Het zijn twee versnellingen meer, maar toch is de combinatie met deze 156 pk sterke turbomotor niet echt prettig. De 7G-Tronic staat namelijk bekend als een rustige automatische transmissie. De 180 CGI is daarentegen nogal fel, waardoor deze twee karakters botsen. Hierdoor komt het regelmatig voor dat de automaat blijft hangen in een lage versnelling en gaat het schakelen niet altijd even soepel. De 7G-Tronic komt dus veel beter tot zijn recht in combinatie met de diesels en de zescilinders van Mercedes-Benz. Aan de 180 CGI merk je geen moment dat je met de instapper op pad bent. Het is een soepel en krachtig blok waar je in Nederland in de praktijk meer dan genoeg aan hebt. Vanaf 1.500 toeren steekt de turbo al de kop op en begint de benzinestoker goed door te trekken. Daarnaast onderscheidt de motor zich door zijn stilte. Niet alleen tijdens het stationair draaien, maar ook op hogere snelheid. Sowieso is de auto heel erg stil. De wind wil op de snelweg nog wel eens vat op de auto krijgen, maar van bandengeruis is geenszins sprake waardoor dit de C-Klasse tot een comfortabele reisauto pur sang maakt.

156 pk
250 Nm
216 km/h
9,1 s

Error loading images. One or more images were not found.