Mazda 3 MPS 2.3 DISI

Harold Rolloos - 4 september 2009

Extra's

Ook van binnen kun je niet er niet omheen dat je in de MPS zit. Zo komen we het logo onder meer tegen op de matten en in de meters. Een andere leuke gadget in de cockpit is de digitale turbodrukmeter. Voor de rest verschilt het interieur niet veel van de normale 3. Het middenconsole ziet er overzichtelijk uit en alle knoppen zitten onder handbereik, al had het navigatiescherm wat ons betreft nét iets groter mogen zijn. Op het stuurwiel is het een drukte van belang met allerlei knoppen. Wat ons betreft is dat net iets te veel van het goede en wil het nog wel eens voorkomen dat je blindelings een verkeerde knop indrukt.

Een minpunt is het gebruikte materiaal rond het navigatiescherm en in de deurpanelen. Het is van hard plastic en doet afbreuk aan het feit dat je een auto van veertig mille rijdt. De semi-kuipstoelen bieden veel zijdelingse steun, maar het is wel lastig om de ideale zitpositie te vinden. In de MPS zit standaard een Bose Premium-geluidsinstallatie met tien speakers.

Achterin valt de ruimte tegen. Vooral langere personen kunnen de benen hier moeilijk kwijt en ook de ruimte tussen kruin en plafond houdt niet over. Omdat de Mazda3 MPS over vijf deuren beschikt, hebben de passagiers wel een betere instap dan bij concurrenten als de Volkswagen Golf GTI en de Ford Focus RS. De bagageruimte is met 340 liter – en 1360 met neergeklapte achterbank – normaal in de compacte middenklasse.

260 pk
380 Nm
250 km/h
6,1 s

Error loading images. One or more images were not found.