Stemmig blauw
Vanbinnen weet Dacia de meer lifestyle ontwerptaal door te zetten en ook hier zien we verwijzingen naar andere merken. Zo vinden we easter eggs als een autootje dat in de voorruit is verwerkt, precies zoals Jeep dat bij onder meer de Avenger heeft gedaan. De modelnaam wordt volledig op het dashboard uitgeschreven en in de stoelen zien we de merklogo's terugkomen. Kies je voor de uitvoering Journey, dan krijg je fraaie denim-bekleding en blauwe accenten in het interieur. Dit is dan ook de duurste uitvoering, waarbij Dacia alles uit de kast trekt. Overigens zie je aan het materiaalgebruik wel af dat dit geen Renault, maar van oorsprong een budgetauto is. Hoewel fraai gestileerd, zijn dashboard en deurpanelen opgetrokken uit keihard kunststof. En dat vinden we eigenlijk heel prettig, want het werd al bijna te mooi om waar te zijn allemaal. Je beschikt namelijk wel gewoon over een modern en snel reagerend infotainmentsysteem met navigatie, een digitale cockpit en een hele rits aan USB-C en 12V-aansluitingen. Dat het geld dus ergens op verdiend moet worden, mag geen verrassing heten. Waar de winst wordt behaald in deze Duster? De stoelen bieden lang niet zo'n goede zitpositie als bij Renaults, terwijl de geluidsisolatie ook niet op hetzelfde niveau is. Daarnaast vinden we de resolutie van de achteruitrijcamera niet goed en hapert bovendien het beeld regelmatig.
Het zijn allemaal punten die zijn te verklaren door de veel lagere verkoopprijs en waar bovendien heel goed mee te leven valt.
Wat overblijft, is namelijk een heel praktische en stootbestendige cabine, die ook voor het ruigere werk geschikt lijkt. Je hebt zowel voor als achterin genoeg beweegruimte en de kofferbak is met 596 liter inhoud lekker ruim. De achterbank klap je eenvoudig plat, zodat een ruimte van 1.696 liter ontstaat. Even een mountainbike naar binnen schuiven, of een surfplank transporteren is dus gewoon mogelijk. Door de dubbele laadbodem is er een vlakke laadvloer te maken, zodat je bagage eenvoudig naar binnen schuift. De benzineversies (ook de 4X4) mogen tot 1.500 kg trekken, de geteste Hybrid slechts 750 kg.

Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line

Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

Aiways U5 63 kWh Showroom

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury

Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style

Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition





