Sportieve detailvoering
Uiteraard zet Ford de sportieve detailvoering ook in het interieur door. De Focus kenmerkt zich door een relatief breed opgezet dashboard. Precies in het midden daarvan is een groot rechtopstaand navigatiescherm geplaatst, waarop uiteraard nog veel meer functies kunnen worden geregeld. De basisfuncties van het audiosysteem kennen nog wel druk- en draaiknoppen en dat is bevorderlijk voor een intuïtieve bediening.
Ook de klimaatcontrole kent zijn eigen regelpaneel, dat wat lager op de middenconsole te vinden is. Drukken en draaien is ook daar het devies. In het geval van een volledig automatische klimaatbeheersing zitten er displays in de draaiknoppen, waarop de temperatuur per wagenhelft wordt weergegeven. Uiteraard past Ford in de nieuwe Focus de meest actuele versie van het spraakgestuurde SYNC-systeem toe. Daarmee kunnen na enige gewenning alle functies op het centrale scherm worden aangestuurd. Duidelijk spreken is wel het advies, anders blijft het systeem vragen om de opdracht te herhalen.
Bij de ST-Line brengt Ford de nodige rode stiksels aan. Zowel op het meubilair, de pookhoes, het stuurwiel als ook de randen van de middenconsole en de vloermatten. Dat geeft een beetje fleur aan het verder vooral zwarte interieur. De stoelen bieden een goede zijdelingse steun en hebben ook een zitting van een keurig formaat. De ruimte op de achterbank voldoet aan de verwachting, zodat twee volwassenen er goed kunnen zitten. Opbergvakken biedt de auto in behoorlijke mate in de portieren, tussen de stoelen, onderin de middenconsole en in het dashboardkastje.
Naast passagiers wil de gemiddelde Focus-koper ook graag spullen kunnen meenemen. Met een minimale bagage-inhoud van 375 liter sluit de Focus keurig bij zijn concurrenten aan. Maar als de achterbank wordt neergeklapt neemt de auto een voorsprong met een maximum van 1.354 liter. Dan praten we gewoon over de vijfdeurs hatchback en niet eens over de in ons land zo populaire Wagon.
Error loading images. One or more images were not found.