Aangenaam ruim
Kreeg de Focus al een heel nieuw uiterlijk, de inspiratie van de interieurontwerpers mag ook zeker bewonderd worden. Vanbinnen is de auto namelijk grondig aangepakt. We waren na de facelift van het vorige model te spreken over hoe goed Ford naar kritieken heeft geluisterd. De jungle aan bedieningsknoppen werd omgeploegd en een clean en intuïtief bedienbaar dashboard was het gevolg. Met de nieuwe Focus borduren de ontwerpers op deze filosofie voort, maar geven ze veel meer allure aan het interieur. Het rechtopstaand dashboard geeft de inzittenden voorin meer beenruimte en bovendien is er zo voldoende onderscheid met kleinere telgen Fiesta en EcoSport. De dashboards daarin hebben een ieder een eigen uitstraling.
Het multimediascherm kennen we al wel uit deze modellen en zo konden we eerder concluderen dat er met de bediening en de afleesbaarheid van het scherm niets mis is. Grafisch zou het geheel wat strakker in elkaar mogen zitten, maar de layout komt wel mooi rustig over. De Focus profiteert als eerste Europese Ford van een head-up display, waarin onder andere de snelheid en cruise control instellingen zijn af te lezen, zonder dat je het zicht op het wegdek voor je verliest. Bovendien biedt Ford nu een geïnstalleerde modem aan, waarmee je altijd een wifi hotspot bij je hebt. Middels een smartphone app kun je ook wanneer je niet in de buurt van de auto bent, informatie opvragen over de status van de wagen en de auto van afstand op slot zetten.
Hoewel de Focus na de laatste facelift al flink aangepakt was wat interieur betreft, bleef de binnenruimte een groot punt van kritiek. Reden voor Ford om de lengte en wielbasis te vergroten en dát heeft effect. Achterin is het nu veel beter toeven en ook voorin zit je riant. Van de grotere wielbasis pluk je in de hatchback evengoed de vruchten, maar daar komen we in een specifieke test op terug.
De bagageruimte is vergoot en bovendien goed toegankelijk. Als je de achterbank neerklapt, heb je zomaar 1.630 liter tot je beschikking. Bovendien kun je nu op de Wagon de handsfree te openen achterklep bestellen.

Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition

Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

MINI Clubman Cooper D Chili

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

2022 - Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

2018 - Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

2017 - Ford Focus 2.3 Ecoboost RS

2015 - Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost Titanium

2014 - Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 pk) Titanium

2013 - Ford Focus Electric Titanium

2012 - Ford Focus Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

2012 - Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3

2012 - Ford Focus 1.0 EcoBoost

2011 - Ford Focus Sedan 1.6 EcoBoost Titanium


