Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk Style Businessline

- 28 oktober 2016

Keuze voor comfort

Aangezien de Passat en Superb op dezelfde basis staan, is het gros van de motoriseringen gelijk. Toch kan de Volkswagen dit jaar nog teren op slechts 15% bijtelling met de GTE. Dát biedt de Skoda niet, maar wil je dit jaar nog profiteren van 21% bijtelling, dan kies je voor de 1.6 TDI Greentech - handgeschakeld of met DSG - of voor de 2.0 TDI met 150 pk en zesbak. Hoewel beide motoren voor het Nederlandse verkeer ruim voldoende bemeten zijn, kun je voor wat meer plezier ook kiezen voor wat meer vermogen. Aan de top van het dieselgamma staat de 190 pk sterke tweeliter viercilinder. Desgewenst is deze te koppelen aan een automaat en zelfs aan vierwielaandrijving. Die laatste twee opties ontbreken op de auto die wij aan een test onderworpen hebben. Hoewel de automatische versnellingsbak van VAG tot één van de beste in zijn soort behoort, is de kwaliteit van de handbak het vermelden waard. Zo strak als een sportwagen laat de pook zich niet door de verzetten glijden, maar het gevoel is wel bovengemiddeld en de precisie past perfect bij de comfortabele inborst van de auto. Dankzij het vermogen en het bij 1.750 toeren per minuut vrijkomende maximale koppel van 400 Nm, laat de auto zich zeer schakellui rijden. Zet de bak in zijn '6' bij 60 kilometer per uur en hij trekt zonder morren of brommen door tot zwaar illegale snelheden. Daarbij is hij stil op een constante snelheid en verbruikt hij weinig diesel. Tijdens een uitgebreide testperiode kwam het gemiddeld verbruik uit op 5.8 liter per 100 kilometer. Zeker gezien zijn formaat én het forse vermogen is dat behoorlijk goed.

190 pk
400 Nm
235 km/h
8,1 s

Error loading images. One or more images were not found.