Lichtgewicht pk-knaller
Peugeot koos er voor om de trend van down-sizing door te zetten in het GTi-gamma. Net als bij de 208 GTi en de RCZ R, vind je een 1.6 turboblok onder de motorkap. Hoewel het vermogen van 270 pk doet vermoeden dat de aandrijflijn van de sportieve coupé is overgenomen, is dat niet de gehele waarheid. Voor de gelegenheid namen de engineers van Peugeot Sport het blok en de versnellingsbak onder de loep. Om een vinniger reactie op het gaspedaal te bereiken, werden onder andere lichtere zuigers gemonteerd. Daarbij zijn de verhoudingen in de versnellingsbak korter. Hierdoor is de acceleratie van 0 naar 100 af te ronden in slechts 6 seconden en ook daarboven blijft de auto op een indrukwekkende wijze accelereren. Nadeel van de korte overbrengingen is dat bij 130 km/u al meer dan 3.500 toeren gemaakt worden. In combinatie met het sportieve geluid uit de uitlaten - en deels helaas ook uit de speakers - zorgt dit op lange stukken snelweg voor wat irritatie. Een vermogen van 270 pk is in een C-segmenter al fors, maar in de 308 GTi levert dit door het relatief lage wagengewicht van 1.295 kilogram een erg positieve vermogen / gewichtverhouding op. Geen één van zijn concurrenten komt ook maar in de buurt hiervan. Dit komt zowel ten goede aan het weg- als remgedrag.
Error loading images. One or more images were not found.