Op gelijke ooghoogte
In het interieur gaat het een stuk minder revolutionair aan toe. Traditioneel bezien is dit het belangrijkste element van een 'premium'-autoproducent. Wie hier punten laat liggen, verliest genadeloos van de keiharde concurrentie. Potentiële klanten zijn alleen bereid een extra fee te betalen wanneer je dit daadwerkelijk in mooiere materialen, een betere afwerking en moderne gadgets terugziet. De door ons gereden President Line, het top of the bill model, schept hoge verwachtingen. Het geheel oogt door de typisch Japans-Amerikaanse stijl weliswaar wat druk, maar qua luxebeleving laat de Lexus weinig steken vallen. Een groot deel van het dashboard is met dik leer bekleed en overal waar je kijkt zie je authentieke materialen. Zelfs de interieurlijsten zijn bijzonder. Geen simpel pianolak, maar een smaakvol 'Shimamoku'-houtmotief dat uitstekend bij het cognackleurige leer past. De deels grove knoppenstructuur en het snoeiharde plastic van de portierbakken zijn de enige missers waarop ik de Lexus kan betrappen.
Qua uitrusting en verwennerij overklast de Lexus zijn Germaanse concurrenten met gemak. De kostbare President Line is letterlijk fully loaded en van alle denkbare gemakken voorzien. Het gaat te ver om alles op te sommen, maar een aantal zaken zijn noemenswaardig. Natuurlijk zijn in het interieur tientallen elektromotoren verwerkt die zacht zoemend alles voor je verstellen. Daarnaast laat de gedeelde achterbankleuning zich vanuit drie verschillende posities elektrisch neerklappen, wat ik in deze klasse nog niet eerder heb gezien. Hilarische lichaamsbewegingen om de achterbank neer te klappen behoren daarmee tot het verleden. Je raakt er zo snel aan gewend dat het eigenlijk vreemd is dat niemand anders het toepast. Een ander handigheidje is de ingebouwde inductielader in de middenconsole, waarmee met behulp van een telefooncase iedere moderne smartphone opgeladen kan worden. Nooit meer gepruts met losse kabels, de telefoon wegleggen volstaat.
Maar dat is lang niet alles wat de Lexus te bieden heeft. Ook qua ruimteaanbod en multimediamogelijkheden gooit de NX300h hoge ogen. Vooral dat laatste was bij de Japanners altijd een gevoelig punt. De frustrerende 'muisbediening' is bij het grof vuil gezet en vervangen door een touchpad met force feedback. Het is qua opzet vergelijkbaar met het systeem van de Opel Insignia, alleen werkt het in de Lexus beduidend beter. Ook tijdens het rijden wijs je met je rechter wijsvinger blind ieder menu-item aan. Daarmee is de Lexus eindelijk op gelijke ooghoogte met MMI, iDrive en Comand Online. Naast talloze connectivity features met internettoegang is de President Line standaard van een HeadUp-display, parkeercamera's en het sublieme MarkLevinson audiosysteem voorzien. Bij andere merken moet je doorgaans diep in de buidel tasten voor dergelijke items. Alleen een schuif- of panoramadak kost extra. Ook gratis is het uitstekende ruimteaanbod. Zowel voor- als achterin zit je vorstelijk. En hoewel de aflopende achterzijde een beperkte bagageruimte suggereert, is deze met 550 liter voldoende groot.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Hyundai IONIQ 5 225 kW AWD Project 45
Skoda Enyaq iV 80 First Edition
Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD