Het rijden
Terwijl de mussen van het dak afvallen en het kwik in de thermometer begint te verdampen, wordt mij door de verkoper uitgelegd hoe de dakconstructie van de Astra TwinTop zich laat bedienen. Niet dat je een raketdeskundige moet zijn om het te bedienen, maar het zou een flinke zoektocht kunnen opleveren als je niet weet waar het knopje zich bevindt. Het schouwspel dat de drukknop oplevert is indrukwekkend. Het ballet van de bewegende delen baart opzien in zijn complexiteit. Dat dit kunststukje is, werd aangetoond door de bediening van de afstandsbediening. Door een van de knopjes ingedrukt te houden, kun je de Duitse Coupe Cabrio op afstand openen en sluiten. Bij de testauto haperde dit systeem nog een beetje, waardoor het noodzakelijk werd om toch op te staan van de stoel op het terras. Dit om de afstand tussen de bediener en het systeem te verkleinen. Ik heb dit probleem gemeld bij de verkoper en hij vertelde mij dat er nog een update moest worden uitgevoerd, waarna alles foutloos zou werken. Bij bediening in de auto zelf met het knopje, die vlakbij de achteruitkijkspiegel zit, werkte het geheel probleemloos. Het euvel is dus al gevonden door de fabrikant en de oplossing is voorhanden. De zestien klepper in het vooronder laat zich tijdens de acceleratie enthousiast horen, maar door de redelijk sportieve sound wordt het niet vervelend. Om in 11,4 seconden naar de honderd te spurten heeft het blok 140 pk bij 6300 tpm en 174 Nm bij 3800 tpm tot zijn beschikking. Deze tijd ligt 1,4 seconden hoger dan de 5-deurs Astra met dezelfde motor. Het verschil in gewicht van slechts 190 kg in het voordeel van de gezinsverpakking verklaard deze afwijking. Een aantal ronden op de minirontonde liet zien dat de CC best wel hard een bocht om wil, toch voel je dan ook dat de auto tordeert. Dat verschijnsel steekt ook de kop op als je op een recht stuk snel je stuur enkele graden naar links en rechts beweegt. Je krijgt dan beetje het gevoel alsof de body op een punt scharniert en dat het geheel op het uiterste punt van beide beweging iets te ver in de vering duikt. Dit wordt echter niet door het onderstel veroorzaakt, maar veel eerder door de carrosserie. Met de rechtuit stabiliteit is het goed gesteld. Tijdens een snelle snelwegrit met het dak geopend en de ramen omhoog blijkt dat het prima uit te houden is in het passagiers deel van de TwinTop. Zelfs op hogere snelheid blijft de windwerveling binnen de perken. De werveling die wel aanwezig is zorgde voor de nodige verkoeling op deze snikhete testdag. Laat je de ramen zakken en ga je dan rijden, dan wordt het op de achterbank wel winderiger, en dat uit zich dan weer in klapperende veiligheidsgordels op diezelfde zitplaatsen.
Klik hier voor een filmpje van onze Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo
2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo
2012 - Opel Astra GTC OPC
2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo
2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
2006 - Opel Astra 1.4 Edition