Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

- 3 september 2014

Potent

Met de 1.6 BlueHDI is de testauto voorzien van een fiscaal aantrekkelijke motorisering. Met slechts 85 gram CO2 uitstoot per gereden kilometer is de auto dit hele kalenderjaar nog goed voor 14% bijtelling. Toch kunnen we zeker niet spreken van een zogenaamd mueslimotortje. Met 120 pk en 300 Nm is de auto voorzien van een potente krachtbron, sterker, het is zelfs de krachtigste 14% station in zijn klasse als je de Volvo V40 D4 vanwege zijn formaat niet als volwaardige station meetelt. De motor nodigt niet uit tot gekke fratsen, maar laat alles vooral lekker makkelijk voelen. Schakellui rijden is buiten de lange zesde versnelling dan ook prima te doen; het blok kent vrijwel geen moeite om de 308 SW vanuit lage toerentallen daadkrachtig vooruit te duwen. Het typische dieselgeluid is op die momenten goed te vernemen, maar zakt in rustiger vaarwater gauw weer naar de achtergrond.

Wil je toch even stevig doorrijden, dan is dat tot op zekere hoogte best mogelijk, maar wat ons betreft zoek je dan bochtige binnenweggetjes op. Het is namelijk vooral het sturen dat plezier oplevert door het kleine, sportieve stuurtje dat heerlijk in de hand ligt. Daarbij is de rijervaring ook al weer on-Frans. Het stevige karakter van de stoelen zien we ook terug in het onderstel, dat relatief stug is en oneffenheden goed communiceert met de bestuurder. In dat opzicht is de Peugeot met grote stappen een betere rijdersauto geworden dan zijn voorgangers. Nu was dat misschien niet zo moeilijk, maar het is goed om te zien dat die weg ingeslagen is.

Volgens de officiële normen zou de 308 SW slechts 3,2 liter diesel per 100 kilometer moeten verbruiken, maar we zeggen niks verrassends als we melden dat dat een utopie is. Wanneer je niet erg gefocust bent op zuinig rijden, vlieg je zo richting 5 liter, maar met de aandacht erbij kwamen we op zijn best bij 4,2 liter uit. Maar, we begrijpen de leaserijder ook wel. Wie maalt om die liter als het je zoveel bijtelling per maand scheelt...

120 pk
300 Nm
194 km/h
10,1 s
4,2 (3.2) l/100km
85 g/km
B
22%
€ 21.800
€ 27.100
€ 497 / maand
€ 324 - € 346 / kwartaal
  • Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive

  • Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition

  • Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+

  • Kia cee'd 1.6 GDI DCT Super Pack

  • Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 7-DSG Ambition Business

  • 2021 - Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline