Trying to be cool
In het interieur zijn de wijzigingen ingrijpender. Het is nog steeds erg zwart en zakelijk, maar Audi heeft zichtbaar moeite gedaan om de A3 een hippere insteek te geven. Met alleen mooie materialen en een perfecte afwerking kom je er niet. Mercedes-Benz heeft met de A-Klasse laten zien dat ook in een compacte auto een bijzondere cockpit kan zitten. Audi volgt dit voorbeeld met een flitsend scherm, driedimensionaal vormgegeven luchtroosters en een minimalistische opzet van het dashboard. Op het eerste gezicht een geslaagde poging, maar het haalt de bijzondere sfeer van een A-Klasse niet. Dat komt deels op het conto van de zitpositie. In de A-Klasse zit je extreem laag en wordt je omsloten door een praalcockpit, terwijl de zitpositie in de A3 niet noemenswaardig van een A6 verschilt. De sportstoelen van de Ambition bieden weliswaar veel steun, maar zien er niet heel spannend uit. Ook het uit het dashboard rijzende scherm is bij een tweede inspectie niet zo fraai. Het standaard MMI systeem van de Pro Line + heeft net iets te grove pixels en relatief beperkte verbindingsmogelijkheden. Het laat je op een pijnlijke manier zien dat je niet voor het duurdere MMI+ geopteerd hebt. Keerzijde van de klassieke opzet is een goede ergonomie en het beste ruimteaanbod in de klasse. Op de achterbank hebben ook langere personen voldoende bewegingsruimte en krijg je niet snel last van claustrofobie. In combinatie met de 380 liter grote kofferbak is de Sportback de meest bruikbare vijfdeurs van het Duitse trio.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI