Subtieler
Binnenin onderscheid de F Sport zich wat subtieler van zijn minder sportieve broertjes. Denk aan een stuurwiel en pookknop met geperforeerd leder en aluminium pedalen en dorpellijsten. Ook is de roodbruine bekleding van onze testauto, Garnet Red, voorbehouden aan de F Sport. Wat ons betreft heeft de nieuwe GS één van de fraaiste interieurs die we in een Lexus hebben gezien. De afwerking en het materiaalgebruik liggen op een zeer hoog niveau. Wat in het oog springt, is het enorme 12,3 inch multimedia display. Net als in de RX werkt de bediening van het achterliggende systeem met een soort muis. We vonden het zelf vrij intuïtief werken, maar het bleek dat niet iedereen er goed mee overweg kon. Met name de weerstand tussen de 'deelschermen' bleek vaak een hindernis.
Waar de GS veel punten mee scoort, dat zijn de stoelen. Al klinkt dat niet respectvol genoeg, zetels of fauteuils is misschien beter op zijn plaats. De bestuurdersstoel is zestienvoudig verstelbaar, met kussentjes en steuntjes op alle mogelijke plaatsen. Vooral de ondersteuning van de knieën verdient lof. Uiteraard is de binnenruimte riant, zowel op de voorstoelen als op de achterbank. Puntje van kritiek is de hoogte van stoelen, je zit nogal 'op de bok'. Een typische tekortkoming van een hybride sedan is de kofferruimte. Daar heeft Lexus echter werk van gemaakt: het accupakket is nu verticaal tegen de achterbank geplaatst, waardoor de bagageruimte met maar liefst 150 liter is toegenomen tot een zeer respectabele 480 liter. Daarmee kan hij zelfs de niet-hybride concurrentie benaderen.
Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio
Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Pro Line +
Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
Infiniti M35h GT Premium
BMW 5 Serie 523iA High Executive
Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
Cadillac CTS 2.0T Premium
Infiniti M37S Premium
Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1