GT-genen
Terug naar de rijeigenschappen. Evenals onder de motorkap winnen ook hier de GT-genen het van het hardcore GTA-karakter. Zo ervaar je de stugheid van het onderstel alleen op erbarmelijk slecht wegdek. Op beter asfalt laat de Giulietta zich juist meer van z'n comfortabele kant zien. De besturing is van hetzelfde laken een pak: de auto is heel precies te plaatsen en stuurt (en schakelt) lekker direct, maar GTA-liefhebbers hadden 'm vast maar al te graag wat minder licht gezien. Ook de afstelling van de gasrespons is net niet helemaal hoe je 'm graag zou willen hebben. In de 'Normal'-stand reageert de Giulietta gecontroleerd, maar twee tellen te laat op het gaspedaal. Zet je de schakelaar in 'Dynamic', dan voel je dat auto bij iedere lichte beroering van het gaspedaal juist geneigd is om aan je aandacht te ontsnappen en er als een dolle stier vandoor te gaan. Over reactiesnelheid geen klagen, maar de controle die je in de normale stand wel hebt, ontbreekt dan weer in de sportieve modus. En dat terwijl de Italianen het schoolvoorbeeld nota bene in eigen huis hebben: de vorig jaar geteste 1.4 Turbo reageerde ook alert, maar zonder die nervositeit. Levert de 1.750 TBi dan een overkill aan vermogen? Nee, dat beslist niet. Waar 235 pk op de voorwielen in de regel vaak leidt tot gebrek aan tractie, laat de Giulietta z'n vermogen via het Q2-differentieel voorbeeldig op de voorwielen los, waarna de auto keurig neutraal de stuurbewegingen opvolgt. Wil je 'm uit koers krijgen, dan moet je van goeden huize komen.
Lexus CT 200h
Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline
Mercedes-Benz A-Klasse 180 CDI BlueEFFICIENCY Style
Seat Leon Cupra R
Ford Focus ST 2.0 EcoBoost ST-3
Lancia Delta 1.8 Di TurboJet Oro
Volkswagen Golf GTD DSG
Ford Focus Electric Titanium
Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
MINI Countryman Cooper D Chili
Volvo V40 D2 Summum
Volkswagen e-Golf
Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic