Jaguar XF 2.7D Premium Luxury

- 25 mei 2008

Het roer om

Jaguar is een statig merk met een uitstraling waar je u tegen zegt. Het deed menig autoliefhebber dan ook pijn om te zien dat het merk de laatste jaren aan het wegkwijnen was. Ondanks de verschillende modellen met hun klassieke identiteit ging het met name op financieel gebied niet goed met Jaguar. Ford – dat Jaguar sinds het begin van de jaren negentig onder haar vleugels had genomen – besloot vorig jaar dat het Jaguar net als Land Rover en eerder Aston Martin van de hand zou doen. Het Indiase merk Tata heeft zich daarop ontfermd over Jaguar en Land Rover. Tata kan nu doorgaan op de weg die Ford vlak voor het afstoten is ingeslagen. De XK was immers al een strakker gelijnde en moderner ogende auto geworden dan de andere Jaguars, maar ook de C-XF was als conceptcar al getoond om een idee te geven van een eventuele opvolger van de S-Type. Dit studiemodel heeft uiteindelijk geleid tot de XF, zoals die in deze test figureert. De auto wordt nog steeds in het Engeland geproduceerd, maar daar houdt de vergelijking met de S-Type ook wel haast mee op. Is de compleet anders gelijnde auto met Indiase eigenaren nog een echte Jaguar?

207 pk
435 Nm
229 km/h
8,2 s
9,1 (7.5) l/100km
199 g/km
G
22%
€ 67.990
€ 83.215
€ 1.526 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Lexus GS 450h Executive

  • Honda Legend 3.5 V6

  • Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde

  • Citroën C6 2.7 V6 HDiF Exclusive

  • Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus

  • BMW 5 Serie 523iA High Executive

  • 2016 - Jaguar XF 2.0d R-Sport

  • 2013 - Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition

  • 2012 - Jaguar XFR 5.0 V8 Supercharged

  • 2011 - Jaguar XF 2.2D

  • 2009 - Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio