Perfectie in eenvoud
De dynamiek van de buitenzijde wordt doorgetrokken naar de binnenzijde. Allereerst oogt het interieur vrij leeg. Dit komt niet enkel door het feit dat wij de basisversie rijden, maar is over de hele range modelvarianten het geval. Uitgezonderd van de knoppen met luxe opties. Door sommigen zal het interieur gezien worden als saai en kaal. Het lege interieur is echter een zeer bewuste keuze van Mazda. Er zijn geen overbodige kleurrijke stiksel, rare schermen of goedkoop ogende materialen aanwezig. Het interieur straalt van rust en eenvoud. Saai is het in onze ogen allerminst. Er zijn mooie zachte lederen materialen gebruikt, fijne randen en een recht stiksel die het interieur sieren.
De stoelen zitten als gegoten. Het stuur kan een flink stuk naar je toe worden getrokken en de versnellingspook lijkt wel een verlengstuk van je lichaam. De combinatie van deze zaken vraagt erom bestuurd en gebruikt te worden. Recht voor onze neus zien we het head-up display dat standaard in iedere Mazda 3 aanwezig is. De klokken achter het stuur zijn deels digitaal en in beperkte mate aan te passen aan de wensen van de gebruiker. In het midden prijkt een scherm dat enkel bediend kan worden via een draaiknop in het middenconsole. Vette vingers op het scherm zijn verleden tijd. Standaard levert Mazda Apple Carplay in de 3. Een tegenvaller is dat de software van Mazda en van Apple niet vlekkeloos samenwerken. Het vergt het nodige geduld om Carplay met de centrale middenknop te bedienen en het systeem loopt soms vast. Hopelijk kan dit met een systeemupdate worden verholpen.
Hoewel de designers goed hebben nagedacht over de vormen van de auto lijkt het wel of ze de passagiers achterin vergeten zijn. Achterin instappen is voor een volwassene een flinke manoeuvre. De aflopende daklijn speelt daarin een grote rol. Eenmaal plaatsgenomen houdt de ruimte niet over en raakt je kruin het dak. Daarnaast is de ruit vrij klein en met de donkere C-stijl heb je het gevoel in een grot te zitten. De C-stijl heeft ook nadelige gevolgen voor de bestuurder. Probeer maar eens op een goede en veilig manier te fileparkeren in een drukke winkelstraat; er is door de kleine achterruit en de loeier van een C-stijl bijzonder weinig zicht.
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine
Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium
Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition
Fiat Tipo 1.4 T-Jet 120 Business
Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition
Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
Seat Leon 1.4 TSI FR
Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction